Głównym zadaniem osoby zatrudnionej w administracji biurowej jest koordynowanie codziennej pracy biura. Sprawdź, gdzie możesz znaleźć pracę w Jaworznie.
Istnieje wiele zawodów, dla których podstawowym miejscem pracy jest biuro. Na liście stanowisk znajdują się między innymi takie profesje jak:
- sekretarka,
- fakturzystka,
- księgowa,
- archiwista,
- asystentka biura zarządu,
- asystent działu (sprzedaży, księgowości, administracji itd.),
- recepcjonistka,
- specjalista ds. baz danych,
- stenograf.
Praca biurowa: cechy charakterystyczne
Praca biurowa wiąże się ze specyficznymi warunkami wykonywania obowiązków służbowych. Najczęściej jest to praca siedząca przed komputerem i z wykorzystaniem takich sprzętów biurowych, jak telefon, faks, kserokopiarka, rzutnik, urządzenia do telekonferencji.
Osoby świadczące pracę w biurze muszą liczyć się z zagrożeniem pogorszenia się wzroku (w wyniku długotrwałego wpatrywania się w ekran komputera), możliwością nabywania wad lub występowaniem bólu kręgosłupa (przy niewłaściwej postawie siedzącej). Są również narażone na stres związany na przykład z pracą pod presją czasu.
Administracja biurowa: praca w Jaworznie
Zadania zawodowe osoby zatrudnionej w biurze zależą od jej stanowiska. Na przykład do najczęstszych obowiązków sekretarki i asystentki należą:
- koordynowanie pracy biura,
- odbieranie telefonów i obsługa poczty,
- przyjmowanie petentów,
- wsparcie zarządu w codziennej pracy,
- zamawianie przedmiotów codziennego użytku w biurze,
- tworzenie i obsługiwanie kalendarza spotkań.
Z kolei księgowa na co dzień zajmuje się:
- księgowaniem i wystawianiem faktur,
- przygotowywaniem płatności,
- sporządzaniem listy wynagrodzeń,
- tworzeniem deklaracji podatkowych,
- pisaniem raportów finansowych,
- współpracą z kontrahentami w zakresie operacji finansowych,
- kontaktem z fiskusem.
W Jaworznie pracę biurową można znaleźć między innymi za pośrednictwem Powiatowego Urzędu Pracy lub wyszukiwarek internetowych. Znajdziemy tam propozycje staży, praktyk studenckich, zatrudnienia na zastępstwo czy na pełen etat.
Najczęściej w ogłoszeniach wymienione są takie wymagania, jak umiejętność obsługi komputera i oprogramowania biurowego, znajomość języków obcych, komunikatywność, wysoka kultura osobista i umiejętność pracy w grupie.
Na ogłoszenia o pracę w charakterze sekretarki, recepcjonistki czy asystentki warto odpowiadać, nawet nie posiadając wcześniejszego doświadczenia – wielu pracodawców chętnie przyucza do tych zawodów. Inne profesje, takie jak księgowa, archiwista czy specjalista ds. baz danych, wymagają specjalistycznej wiedzy i dlatego, by je wykonywać, należy wcześniej odbyć szkolenie, kurs bądź ukończyć studia wyższe.